Modernizace technologií dopravců? Pomoci mohou i samotné zásilky.

Dopravci ne vždy disponují nejmodernějšími technologii pro přesný přehled o svých zásilkách. Sledování v reálném čase, přehled o aktuálním umístění a stavu zásilky většinou ještě nepatří k běžnému standardu. V některých případech může významně pomoci technologie zabudovaná v samotných přepravovaných zásilkách. Příklad úspěšně se rozvíjející spolupráce výrobců a dopravců v oblasti automotive přináší server Komory logistických auditorů ve svém článku.

Přehlednost a transparentnost v distribuci nově vyrobených automobilů stále není tak dobrá, jak by si všichni přáli. Nicméně s rostoucím množstvím zabudovaných technologií začínají nabízet řešení samotné automobily.

Koupíte-li si nové BMW, určitě vás nepřekvapí, že bude vybaveno špičkovou telematikou. Dopravní informace v reálném čase, GPS navigace, automatické hlídání nejvyšší rychlosti a slepého úhlu, parkovací asistent, integrace smartphonu, inteligentní diagnostika a stavová hlášení. Všechny tyto technologie a mnohé další se rychle stávají součástí světa moderních automobilů.

Technologie dopravců lze mnohdy označit spíše jako „tradiční“

Jak ale mohou dopravci v oblasti automotive potvrdit, kontrast mezi hi-tech prostředím uvnitř nových vozidel a jejich technologicky zastaralým okolím je obrovský. Během distribuce nově dokončených vozidel k zákazníkům patří k nejčastějším metodám stále standardní „papírování“ a dávkové zpracování. Nejvyužívanější technologií je čárový kód vynalezený v roce 1952.

Lze využít technologii samotné zásilky i pro její distribuci?

Bylo by možné využít telematiku zabudovanou standardně v nových vozidlech pro posunutí celého systému někam dále? Spousta vozidel už dnes přesně ví, kde a v jaké kondici se nachází a jsou vybavena systémy pro komunikaci, schopnými tuto informaci poskytnou i třetím stranám v téměř reálném čase.

Samozřejmě ano. A přináší to s sebou celou řadu pozitiv“, uvádí Wolfgang Göbel, president Association of European Vehicle Logistics (ECG). „Informace v reálném čase o skutečné pozici vozidel umožňuje optimalizovat celý rámec plánování distribuce. Systém také dokáže poskytnout informace o tom, že zůstalo otevřené okno, klesá tlak v pneumatikách nebo napětí v akumulátoru.

Existuje zde obrovský potenciál, jak zvýšit efektivnost“, uvádí Göbel. „Jako celé odvětví můžeme být mnohem rychlejší, efektivnější a dosahovat mnohem vyšší úrovně kvality. Pokud má vozidlo nějaký technický problém, jako vypuštěnou pneumatiku nebo otevřené okno, je tato informace okamžitě poskytnuta a vyřešena mnohem rychleji než během standardní následné fyzické kontroly stavu vozidel.

Spolupráce výrobců a dopravců už přináší ovoce

Není tedy překvapením, že výrobci automobilů už na tomto konceptu pracují. Ford, Volkswagen, Renault-Nissan-Mitsubishi Aliance, Fiat Chrysler a další aktivně vyvíjejí systém, který by distribuci maximálně zefektivnil. U luxusnějších značek jako Jaguar Land Rover a BMW už se nejedná pouze o aspiraci, ale o reálně fungující procesy. „Například BMW v tomto kontextu začala využívat telematiku zabudovanou ve svých vozech už v březnu 2018 pod interním označením „Connected Distribution“. Samotné práce na tomto projektu započaly v roce 2015“, uvádí Juliane Gottmann, manažer projektu.

Hledali jsme způsob, jak rychleji reagovat na pohyb vozidel, a jak s maximální přesností vědět, kde se vozidlo právě nachází a v jakém je stavu. Plus, pokud se zákazník zeptá, kde je jeho automobil a kdy jej dostane, chtěli jsme umět rychle odpovědět na základě spolehlivých dat. Technologie čárových kódů je pomalá. Museli jsme spoléhat na třetí strany, že naskenují a poskytnou informace, což mohlo trvat minuty ale také celé dny. Než vyložíte celou zásilku, chvíli to trvá a vzniká tak často nesoulad mezi tím, kde se vozidlo skutečně nachází a kde by mělo podle systému být“, přibližuje problematiku Juliane Gottmann.

Jak Gottmann zdůrazňuje, projekt investice do sledování automobilů pomocí zabudované telematiky je stále ve vývoji. I když už přináší nezpochybnitelné výsledky z hlediska sledování pozice a stavu vozidel, stále ještě není tento systém plně dokončen.

V tuto chvíli vidíme, kde se vozidla nacházejí. V budoucnu bychom rádi měřili a monitorovali celkové toky vozidel, nikoli jen jednotlivé vozy. Budeme schopni pozorovat trendy a předvídat, optimalizovat celý proces distribuce a snižovat tak celkový potřebný čas“, uzavírá Gottmann.

Autor příspěvku: Liběna Krchňáková