Od automatizovaných vozidel očekáváme především bezpečnost. Oprávněně?

Ačkoli se prvotní odhady výrobců a vývojářů automatizovaných vozidel značně mýlily, ukazuje se, že nárůst počtu automobilů vybavených radary, kamerami a počítačovou technikou nehodovost na silnicích skutečně sníží. Smíšený provoz manuálně řízených aut a aut automatizovaných sice nepovede k 90% úbytku dopravních nehod, ale avizovaných 22 % vypadá také slibně. Podle Transportation Research Laboratory se tak může stát do roku 2040.

Za nehody mohou nejen lidé                            

Původní zvěsti předpovídající markantní zvýšení bezpečnosti provozu díky automatizované dopravě vycházely například z analýzy KPMG, která citovala studii poukazující na fakt, že u 94 % nehod sehrála kritickou roli lidská chyba. Nešlo však o příčinu, pouze o „poslední událost v kauzálním řetězci nehodového děje“. Tedy – na situaci měly podíl například nevhodně postavené křižovatky, vysoká povolená rychlost apod.

K tiskové zprávě European Transport Safety Council, která o nových zjištěních informuje, se vyjádřilo také Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV). Z jeho vlastní studie nazvané Pokročilé asistenční systémy řidiče jako prostředek redukce dopravních nehod vyplývá, že lze skutečně očekávat snížení smrtelných nehod, a to až o 30 %.

Po autech chceme, aby byla bezpečná

Průzkum k informovanosti a postojům obyvatel České republiky k tématu autonomních vozidel, který v roce 2018 vedlo CDV, poukázal na fakt, že více než polovina dotázaných očekává od automatizovaných vozidel právě zvýšení bezpečnosti silničního provozu. „Přesto je na místě obezřetnost, neboť důvodů, proč bude zvyšování bezpečnosti prostřednictvím automatizace pozvolným a dlouhodobým procesem, je hned několik,“ uvádí CDV.

K těm základním patří schopnost detekovat a klasifikovat objekty v okolí automobilu. Rozlišit, zda je poletující sáček nebezpečný stejně jako cyklista, je zatím pro systémy ve vozidlech velmi těžké. Vyhodnocení a reakce na nečekané situace jsou jednou z velkých otázek automatizace v dopravě. Za nedořešený považuje CDV také například smíšený provoz aut automatizovaných a manuálních. „Analýzy dopravních nehod z testovacího provozu v reálných podmínkách ukazují, že vůz disponující asistenčním systémem nouzového brzdění totiž díky své reakční době dokáže bezpečně zastavit před překážkou. Za ním jedoucí manuálně řízený automobil bez podobného vybavení ale v důsledku delší reakční doby řidiče již dobrzdit nestihne a do předešlého vozu zezadu narazí,” říká Veronika Valentová z CDV s tím, že riziko nabourání zezadu hrozí autům se systémem nouzového brzdění o 20 % víc než dosud běžným vozidlům.

CDV analyzovalo 216 nehod vysoce automatizovaných vozidel. Výsledek? Systém automobil způsobil pouhých 14 událostí. K usmrcení osoby přitom došlo u 5 nehod, ke zranění ve 2 případech, 7 kolizí se obešlo bez zranění.

Autor příspěvku: Karolina