Limity automatizace? Návratnost investic a schopnost rychlých změn
Loňská studie Automatizace práce v ČR/Proč se (ne)bát robotů, kterou zpracoval Delloite, píše, že s využitím robotizace může potenciál české ekonomiky v příštích 13 letech vzrůst až o 78 procent. Nezaměstnanost se podle ní v krátkodobém horizontu nezvýší. Tento fakt je ovšem podmíněn flexibilitou pracovních trhů, mobilitou pracovní síly a ochotou zaměstnanců přizpůsobit se novým podmínkám.
Práce bude pořád, jen jiná
„Neřekl bych, že český trh je dnes v tomto směru výrazně jiný než zahraniční. Západní země mají ale v automatizaci náskok způsobený vyšší cenou lidské práce. Ta je hlavním důvodem, proč výrobu i servis automatizují zatím víc než my,“ konstatuje Miroslav Světlík, obchodní a technický konzultant Multicraft Group s tím, že momentálně se automatizaci a robotizaci věnují především tuzemské automobilky a jejich dodavatelé.
Nemyslí si ovšem, že tento trend takzvaně vezme lidem práci:
„Je potřeba vnímat automatizaci jako pomoc lidem, způsob, jak je zbavit psychicky i fyzicky ubíjejících činností.“
K tomu přidává další argument – lidé, na rozdíl od strojů, dokáží rychle změnit pracovní postup, naučit se nové technologie. Robotům a automatům to trvá nepoměrně déle s nepoměrně vyššími náklady.
Návratnost se počítá na měsíce
Každá firma musí při zavádění nové výroby dobře počítat. A protože požadavky zákazníků se mění velmi rychle a životnost produktů se zkracuje, výhledy na deset patnáct let dopředu si dnes nikdo nedovolí. Miroslav Světlík popisuje zkušenosti firem sdružených v Multicraft Group takto:
„Průměrná životnost výrobní linky se pohybuje kolem čtyř let. Technologie neuvěřitelně rychle zastarávají. Proto je nutné navrhnout automatizaci tak, aby se její návratnost vešla do roku nebo dvou let.“
Například velké automobilky přicházejí s novými modely vozů přibližně každé dva roky. Mění se jejich design i funkce. Pro jejich dodavatele nebo subdodavatele znamená nové tlačítko na otevírání oken kompletně novou výrobu.
„Robotizovat a automatizovat se dá cokoli. Jen jde v první řadě samozřejmě o peníze. Můžeme automatizovat nejkomplikovanější procesy, ale využijeme-li složité a drahé stroje, dostaneme firmu rychle do finanční ztráty,“ dodává M. Světlík z MULTICRAFT GROUP.
Rozšířená realita pomáhá servisu
Produktivitu zvyšují výrobní závody také používáním rozšířené reality. Uplatňuje se při navrhování, montování, kontrole kvality. Tuzemské firmy ji podle zkušeností Miroslava Světlíka vnímají zatím jako skvělý nástroj servisu. Pracovníkům umožňuje získat rychlý přehled o stavu výrobku, jeho parametrech, návodu a schématech zapojení.
„Hudba budoucnosti to už není ani u nás. Rozšířená realita hledá nová využití, zatím se zdá nejlépe uplatnitelná při servisování. Servisní technik si nasadí brýle, podívá se na stroj a okamžitě získá dostatek informací potřebných k jeho opravě. Technici tak už nebudou muset znát do detailu naprosto každé zařízení, což zvýší efektivitu jejich práce,“ popisuje obchodní a technický konzultant Multicraft Group.