online nakupování

Černý pátek – noční můra logistiky i ekologie

Černý pátek je opět na scéně. I letos budou utraceny celé miliardy ve snaze získat vánoční dárky co nejvýhodněji.  Ale ať už jsou slevy opravdu výhodné nebo se jedná jen chytrý marketingový tah, z hlediska logistiky ani ekologie se o nic pozitivního nejedná. Tisíce předvánočních extra-dodávek každoročně působí zácpy v dopravě, emise CO2 a pořádný stres všech zúčastněných.

Online objednávky udávají tempo

Logistika uspokojování rostoucího počtu online objednávek je během těchto sezónních akcí extrémně náročná. Obchodníci se pokoušeli zavádět progresivní prodejní strategie, jako je doručení do druhého dne, ale výsledkem bývalo často jen zpoždění nebo zrušení kontraktu. Logistické společnosti se z tohoto vývoje a problémů minulých let poučily a začínají na exponovaná období najímat více pracovníků.

Sezónnost nakupování s sebou nese také sezónnost vyšší poptávky po řidičích. Výkyvy nepředstavují jen Vánoce, ale také Den svatého Valentýna nebo Den matek. Přestože se podniky stále učí z předchozích chyb, stále více opomíjejí zásadní otázky týkající se energie, mobility a zdraví.

V pozadí existuje propracovaná infrastruktura, která všechno toto online nakupování umožňuje, ale nárůst potřeby doručování vysílá na přetížené silnice další nákladní vozy a dodávky, zatěžuje ovzduší dalšími exhalacemi a přispívá k celkově vyšší míře stresu a nemocnosti.

Nadějné vyhlídky?

Za miliony online objednávek, které jsou očekávány přes vánoční sezónu, se ukrývá složitý komplex operací zahrnující námořní, železniční, leteckou i silniční dopravu. Ať už se jedná o dodávku zboží do prodejny nebo koncovému zákazníkovi, zpravidla se spoléhá na (v současnosti dominantní) model hub-and-spoke, kde distribuční centrum nebo sklad přijímá produkty z mnoha různých míst, třídí je a poté odesílá k dodání.

Osobní zásilky, kterých je v těchto centrech většina, jsou potom doručovány do obydlených oblastí, zhoršují dopravní situaci a znečištění ovzduší. Jen proto, aby byly uspokojeny online nákupní preference.

Model hub-and-spoke vznikl ještě před rozvojem moderních technologií a rostoucími očekáváními zákazníků na urychlené doručování. Zcela proto neodpovídá současným požadavkům. Protože ale změna celkového modelu není ani snadná ani rychlá, bude nejspíš působit jako překážka ještě další desetiletí. Postupně se však začínají objevovat alternativní doručovací platformy.

S ohledem na rostoucí objem online objednávek a potřeby jejich doručování situace příliš optimisticky nevypadá. Pro porozumění budoucím dopadům těchto nákupních zvyklostí bude nutné kvalitně zanalyzovat vazby mezi domácnostmi, obchodníky a dopravními společnostmi.

Celý článek je k dispozici v odkazu: https://theconversation.com/black-friday-a-logistical-nightmare-thats-bad-for-the-environment-128022

 

Autor příspěvku: Liběna