obchod s módou

H&M usiluje o udržitelnější zásobování. S pomocí umělé inteligence a prediktivních technologií

Řetězec H&M provozující obchody s rychlou módou začíná pronikat do povědomí svou snahou o vyšší úroveň udržitelnosti. Společnost se zavázala, že do roku 2030 bude využívat 100 % recyklovaných nebo ekologicky udržitelných materiálů a ještě v průběhu letošního přejde na využívání bavlny výhradně z ekologických zdrojů. Představení udržitelných zdrojů věnovala celou kolekci zboží. S ekologickým přístupem a snahou o udržitelný rozvoj má tato společnost dlouhodobé zkušenosti, jejichž kořeny sahají až před rok 2010.

Jak se v hledání udržitelnějších postupů uplatňují technologie?

Umělá inteligence a prediktivní technologie hrají zásadní roli při pochopení i těch nejjemnějších nuancí každé suroviny a jejího průchodu zásobovacím řetězcem. Na základě těchto podkladů je potom možné dokonale naplánovat zásobování a přizpůsobit nabídku poptávce.

Jak uvádí Arti Zeighami, hlavní manažer pro pokročilou analytiku a umělou inteligenci: „Jde o to se ujistit, že správný produkt je na správném místě ve správný čas a je doručený do skladu. A využití analytiky nám to umožňuje.“ „Pokud jsou dopady analytických a prediktivních nástrojů významné, má smysl zabývat se jejich implementací v celém rozsahu produkce,“ uzavírá Zeighami.

Rozhodování založené na reálných datech

Společnost H&M založila oddělení zabývající se implementací umělé inteligence v roce 2018 a jedním ze zveřejněných cílů bylo pomoci celé společnosti realizovat udržitelnější obchodní rozhodnutí. V současnosti pracuje na projektu zavádění umělé inteligence do nejrůznějších oddělení společnosti 270 lidí, kteří usilují o to, aby byla co největší část rozhodování založena na reálných datech.

Účelem je spočítat a kvantifikovat, kolik kusů určité položky si zákazníci koupí. Díky dokonale vyladěné prognóze poptávky je možné využívat pouze zdroje, které potřebují a nic víc. Absence přesného plánování poptávky vede k plýtvání, což představuje historický problém nejen módního průmyslu.

Společnost H&M má přitom s problematikou odpadu velmi intenzivní zkušenost. V roce 2017 ji dánští novináři obvinili ze spálení 12 tun oblečení. H&M se tehdy bránila tvrzením, že se jednalo o zboží poškozené a účelem bylo zajistit bezpečnost zákazníků.

Moderní technologie je potřeba využívat s rozvahou

Využití umělé inteligence pro plánování poptávky je nicméně poměrně novou záležitostí a jak zdůrazňuje Zeighami, je důležité nezříct se ve jménu inovací všech zkušeností nasbíraných v módním průmyslu za posledních 70 let. Místo označení „umělá inteligence“ proto ve společnosti H&M upřednostňují pojem „zesílená inteligence“ (Amplified Intelligence), protože mnohem lépe vystihuje skutečnost, kdy moderní technologie slouží jako podpora a posila toho, co již společnost léta s úspěchem dokáže využívat.

Článek je převzatý z blogu http://dynfut.cz/

 

Autor příspěvku: Liběna